Winkeldiefstalpreventie Trainingen

Winkelcriminaliteit
De winkels zijn weer open.....gelukkig. Goederen en nieuw personeel zijn klaar voor het klanten contact. Winkeldieven zijn er ook klaar voor. Inflatie, hoge kosten en onwetendheid van nieuw personeel geeft een ideale formule om winkeldiefstal te plegen.
Winkelcriminaliteit is een ernstig probleem. De jaarlijkse schade voor de detailhandel wordt geschat op een miljard euro. Daar komt bij dat winkeliers kampen met een toename van agressie en geweld in hun zaak. Desondanks kan er veel gedaan worden om winkelcriminaliteit te voorkomen. De Nederlandse veiligheidsacademy is daar in uw partner.
WINKELDIEFSTAL
Winkeldiefstal......een oud gegeven die ook nooit zal verdwijnen. Toekomst ziet er niet rooskleurig uit voor de ondernemer. De reden, goederen die ingekocht worden zijn duurder. Het vervoer van goederen is duurder geworden. Kortom een prijsstijging van veel producten die te koop worden aangeboden.
Echter de klant die betaald de verhoging. Niet elke klant kan de verhoging betalen. Het is daarom logisch dat met er overdenkt om wellicht winkeldiefstal te plegen. Men is nog steeds van mening dat de straffen laag zijn in ons rechtssysteem. Het proberen kan een uitdaging zijn.
Een product meenemen zonder te betalen geeft, als het lukt, een gevoel van geluk. Veelal
Criminaliteitspreventie Nederland heeft in het verleden veel onderzoeken gedaan naar winkeldiefstal door middel van een Secret Scan. De resultaten waren soms schokkend. In sommige winkelgebieden was de buit enorm. Na winkeldiefstaltrainingen en met de resultaten van de Secret Scan nog vers in hun gedachten kon het personeel aan de slag op de winkelvloer en werken/denken op een preventieve manier.

De training.
Een winkeldiefstal-expert communiceert de gedachtegang van een winkeldief aan de groep cursisten. In deze training krijgt men een korte presentatie aangevuld met rollenspellen en manieren van winkeldiefstallen.
Het doel van deze training is dat de cursist van een winkeldief een klant maakt en dat men afwijkend winkelgedrag herkent. In deze training is er sprake van geweldloze communicatie waarbij eigen veiligheid voorop staat. In deze training leert men de meerwaarde van groeten, initiatief nemen en ontmoedigen.
De cursist leert hoe hij preventief gaat denken en werken, initiatief neemt en de aanval start die ontmoediging heet. Tijdens de rollenspellen leert hij/zij omgaan met weerstandsgedrag.
De rode draad in de training zal zijn humor, wat gaat er goed en wat zijn mijn verbeterpunten.
Duur training: 2,5 of 3 uren
Maximum aantal deelnemers: 15 cursisten
Professionele winkeldief op aanvraag.
Diefstal is helaas een veel voorkomende inkomstenderving van menig ondernemer. Om uw personeel te leren op een preventieve manier met winkeldiefstal om te gaan kunt u bij NVA een winkeldief op bestelling inhuren.
Onze professionele winkeldief komt bij u op locatie een aantal aspecten beoordelen, zoals de diefstalgevoeligheid van uw onderneming en de alertheid, efficiency en klantvriendelijkheid van uw personeel. Indien de opdrachtgever hiervoor kiest, kan de winkeldief ook het poortalarm laten afgaan om te zien of er een adequate reactie plaatsvindt van het personeel.
Tijdens de meting zal de winkeldief zowel notitie maken van probaat geregelde zaken als alert zijn op eventuele verbeterpunten. De opdrachtgever kan kiezen voor een schriftelijke rapportage of een persoonlijk onderhoud (al dan niet in aanwezigheid van de betrokken personeelsleden) na de meting. In het persoonlijk onderhoud wordt teruggeblikt naar het bezoek en geeft de winkeldief aan hoe hij de goederen heeft kunnen ontvreemden.
De ervaring leert dat het betreffend personeel doorgaans zeer verbaasd reageert op het gemak waarmee de diefstal heeft kunnen plaatsvinden. In het persoonlijk onderhoud geeft de deskundige diverse tips en aanwijzingen om diefstal in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.
Op uw verzoek kan de deskundige ook andere vaak toegepaste vormen van bedrog belichten zoals (geld)wisseltrucs, ruilen zonder bon en het omzeilen van uw alarmsysteem. Kortom, u zult zien dat na de uitvoering van deze meting uw kosten met betrekking tot diefstal en criminaliteit aanzienlijk zijn gedaald en uw personeel een leuke en leerzame ervaring rijker is.
Winkeldief als gast spreker?
Wilt u geen meting!...... dan komt onze winkeldief graag bij u langs als gastspreker. Als gastspreker neemt de winkeldief de aanwezige gasten van bijvoorbeeld een interne veiligheidsmeting of personeelsbijeenkomst mee op een strooptocht. Tijdens deze tocht worden hulpmiddelen getoond, manieren besproken en oplossingen aangedragen. De oplossingen kunnen door middel van rollenspellen worden geoefend. Leuk om te doen voor de winkeldief leuk om te ervaren als de gast.
SECRET SCAN
Verzorgd door; Bram Jadtkowicz
Bram is winkeldief; hij gaat op bezoek bij de door u opgeven winkels om te kijken of het mogelijk is om ongezien iets mee te nemen. Bram zijn focus is gericht op "Welke punten zijn op orde en welke punten zijn vatbaar voor verbetering" Bram neemt de proletarisch verkregen goederen alleen mee van die ondernemers die hiertoe vooraf schriftelijke toestemming voor geven; achteraf krijgen deze uiteraard de meegenomen goederen weer netjes retour van elk bezoek wordt er een rapportage opgemaakt welke digitaal wordt toegezonden. In deze rapportage beschrijft Bram nauwkeurig wat zijn beleving was tijdens het bezoek en in de rapportage worden de volgende meetpunten genoemd:
- Werd de klant begroet en verder correct te woord gestaan?
- Maakte de verkoper ook persoonlijk contact met de klant?
- Nam de verkoper initiatief inzake productinformatie en verder advies?
- Hoeveel personeel en hoeveel klanten waren er in de winkel?
- Wat is er door Bram meegenomen en wat zag hij verder aan mogelijkheden?
De rapportage wordt uiterlijk 14 dagen na de terugkomavond toegezonden.

De terugkomavond
Alle meegenomen goederen worden tijdens de terugkomavond op tafel uitgestald; uit ervaring weten wij dat het zien van de de buit bij de deelnemers een 'positieve pijnprikkel' teweeg zal brengen.
De terugkomavond behelst altijd vele preventietips en persoonlijke belevingen van Bram. Rollenspellen met de aanwezige deelnemers maken ook onderdeel uit van de terugkomavond; deze worden op een heldere en luchtige manier gehouden.
Tenslotte worden de meegenomen goederen door Bram weer aan de rechtmatige eigenaren overhandigd.
Ondanks het gewoonlijk negatieve gegeven van de diefstal worden deze avonden altijd ervaren als zinvol, leuk, informatief en vooral gezellig!
Bij vragen over bovenstaande trainingen of interesse?, mail ons!